Współcześni Romeo i Julia - Eleonora & Park - RAINBOW ROWELL

5/11/2015


O Rainbow Rowell i jej książce "Eleonora & Park" słyszał już chyba każdy. Kolejna świetna akcja marketingowa ze strony Wydawnictwa Otwartego, urocza okładka i słowa polecenia od samego Johna Greena... Jednak jak się ma treść książki w odniesieniu do popularności i zainteresowania czytelników, którą tak łatwo osiągnęła?

Życie Eleonory nie należy do najprzyjemniejszych. W domu żyje w ciągłym strachu przed mężem swojej mamy, a w szkole wcale nie jest lepiej. Bo jaką opinię może mieć nowa, biedna, rudowłosa dziewczyna, która w dodatku jest przy kości? Na szczęście na horyzoncie pojawia się Park. Przemiły, idealny chłopak, który odrywa Eleonorę od codziennych problemów za pomocą dużej dawki komiksów, dobrych kawałków i dotąd nieznanego jej uczucia, którym całkowicie niespodziewanie ją obdarzył.



"Eleonora & Park" to niezwykle ładna książka. Taka łagodna i rozkoszna, z pięknymi cytatami. Czytelnik obserwuje jak rozwija się pierwsza, niewinna miłość i rozpływa się nad nią jak nad słodkim szczeniaczkiem, czy uroczym dzieckiem. Fantastyczne uczucie.

"Uczucie, gdy po raz pierwszy chwycił jej dłoń było tak cudowne, że przeważyło wszystkie złe rzeczy. Było mocniejsze niż jakikolwiek ból, którego doświadczyła."

Czytałam tę książkę jak zahipnotyzowana. Rainbow Rowell ma świetny, delikatny styl, dzięki czemu czytanie "Eleonory & Parka" było dla mnie bardzo przyjemnym przeżyciem. Lektura bardzo szybko mnie wciągnęła i niejednokrotnie wywołała u mnie uśmiech czy też salwy śmiechu. Akcja rozgrywa się dość jednostajnym tempem i przyspiesza tylko przy końcu książki. Nie jest to w żadnym wypadku wada, ponieważ dzięki temu tak jakby "płynie się" przez lekturę. Wszystko w "Eleonorze & Parkumi się podobało. No, poza zakończeniem. Tak się nie robi! Zostałam pozostawiona z taką "pustką" i sprawdzałam nawet czy przypadkiem ktoś nie wyrwał kilku ostatnich stron z mojego egzemplarza. Niestety nie.

Trochę mylnie się przyjęło, że "Eleonora & Park" to typowo muzyczna książka. Co prawda muzyka odgrywa tam znaczącą rolę, jednak nie jest to główny wątek. Przed lekturą tej książki miałam obawy co do tego aspektu. Nie jestem jakąś fanatyczką muzyki, więc myślałam, że na każdej stronie będą się przewijać tytuły piosenek, teksty i całkowicie niezrozumiałe dla mnie nuty, ale całe szczęście tak nie było. Było fajnie.

"A gdy ona się uśmiechała, coś w nim pękało. Za każdym razem."

Świetnym pomysłem było użycie motywu komiksów z X-menami. Rozmowy Eleonory i Parka na ich temat, rozważanie mocy mutantów były bezbłędne! Nie przesadzone, w odpowiedniej ilości, także nawet jak ktoś nie kojarzy o co chodzi, bądź nie jest fanem komiksów, X-menów itd., to nie powinien czuć się zagubiony.

"Eleonora & Park" to tacy współcześni "Romeo & Julia", chociaż nie do końca, gdyż jest między nimi - a także w ich historii - całkiem sporo różnic. W książce Rainbow Rowell bohaterowie zostali świetnie wykreowani. Eleonora ma masę charakterystycznych cech, przez co jej postać wydaje się być autentyczna.Tak samo jest z Parkiem, chociaż nie ukrywam, że kreacja jego osoby jest jeszcze lepsza. A jego mama to już w ogóle jest fenomenalnie przedstawiona. Dobra robota, bardzo dobra.

"Chcę, żeby wszyscy cię poznali. Jesteś moją ulubioną osobą wszech czasów."

Uwielbiam "Eleonorę & Parka" i wiem, że nie jestem w tym odosobniona. Jest to po prostu świetna książka zarówno dla młodzieży, jak i tych starszych. Z mega świetnymi cytatami, przesłaniem, które porusza serce, duszę i wszystko inne w środku.

Autor: Rainbow Rowell
Gatunek: Młodzieżowa/ Young adult
Wydawnictwo: Otwarte (Moondrive)
Liczba stron: 340

Zobacz także:

0 komentarze