Recenzja książki „Córka dymu i kości”

1/30/2013

Laini Taylor, autorka „Córki dymu i kości” jest równie tajemnicza i zwariowana, jak jej debiutancka książka. Śmiały cytat na okładce sprawił, że już od dawna ta książka była na mojej liście „must have”. Świat, który rzekomo ma „zająć miejsce Harry’ego Pottera w wyobraźni czytelników” to bardzo odważne stwierdzenie.

Karou w niczym nie przypomina zwykłej siedemnastolatki - jej włosy są jaskrawoniebieskie, mówi w wielu językach, a jej ciało pokrywają tajemnicze tatuaże i blizny. W przerwach między rysowaniem i spotkaniami z przyjaciółką Zuzaną, przenosi się poprzez magiczny portal do innego świata. Do sekretnego sklepu, skąd Brimston - chimera która zastąpiła jej rodziców - wysyła ją na różne, często niebezpieczne wyprawy, po których nagradzana jest drobnymi życzeniami. Wkrótce na jej drodze staje nieziemsko przystojny mężczyzna – anioł. Za jego sprawą całe dotychczasowe życie Karou staje na głowie. Dziewczyna zostaje wystawiona na ogromną próbę.


“Dawno, dawno temu, anioł i diablica zakochali się w sobie.
Nie skończyło się to dobrze.”

Muszę przyznać, że naprawdę zaskoczyła i poruszyła mnie ta książka. Od czasu trylogii „Igrzysk Śmierci” nic mnie tak nie wciągnęło. Co prawda, z początku akcja bardzo powoli się rozkręcała i przez chwilę się martwiłam, że książka okaże się niewypałem. Na szczęście tak się nie stało. Historia Karou jest niesamowita! Bohaterka jest świetna - oryginalna i wyrazista. Mimo swojego młodego wieku i braku przynależności do otoczenia, podwójnego życia i niewiedzy na temat swojego pochodzenia, jest bardzo rozsądną i sympatyczną osobą. Po prostu nie da się jej nie lubić!

W świecie wykreowanym przez Laini Taylor panuje wojna. Straszliwa wojna między dwoma rasami. Chimerami i Serafinami. Chimery są stworzeniami ciemności. Ich ciała składają się z przeróżnych zwierząt, a czasem nawet i ludzi. Ich oponenci, to właśnie Anioły, zwane także Serafinami. Niesamowicie piękne istoty o ognistych skrzydłach. Obie rasy są bardzo inteligentne, a każda z nich posiada własną mitologię i kulturę. Autorka bardziej jednak skupiła się na opisaniu świata chimer. Niestety Serafini zostali zepchnięci na drugi plan, jednak nie oznacza to, że czytelnik nie pozna odrobiny ich pasjonującej  historii.

Grzechem byłoby nie wspomnieć o wspaniałej oprawie „Córki dymu i kości”. Śliczna niebieska maska na okładce przyciąga wzrok, intryguje i nadaje nieco tajemniczy i drapieżny charakter. Nie podoba mi się jednak to, że z każdej strony, a nawet w środku, widnieje pełno zapewnień o rewelacyjności tej książki. Tak jakby na siłę starano się ją sprzedać. Moim zdaniem jest tak fenomenalna, że ten zabieg marketingowy jest całkowicie zbędny. Jednak z opinią Goodreads muszę się zgodzić:

„To nie jest książka na pięć gwiazdek: jest na milion gwiazd, 
dwa księżyce i anielskie skrzydła w locie.”

“Córka dymu i kości” jest pisana ciekawym językiem. Niby prostym, ale jednak ma w sobie coś magicznego i tajemniczego. Autorka posłużyła się narracją trzecioosobową i kilkakrotnie opisywała tę samą sytuację również z drugiej perspektywy. Nie pamiętam kiedy ostatni raz spotkałam się z tego typu zabiegiem, jednak byłam pozytywnie zaskoczona i spodobało mi się to. Lektura była lekka i przyjemna. Osobiście pochłonęłam ją o wiele za szybko, niżbym chciała i do tej pory nad tym ubolewam... Cierpię na efekt odstawienia. Jestem jednak całkowicie przekonana, że nie raz jeszcze do niej wrócę!

„Córka dymu i kości” jest rewelacyjną książką i polecam ją wszystkim! Jestem pewna, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Ma w sobie wszystko, co najlepsze - szczyptę magii, aurę tajemnicy i zakazaną miłość. Wzbudza ogromne emocję, a zakończenie łapie za serce! Już nie mogę się doczekać kiedy sięgnę po kontynuację!

Autor: Laini Taylor
Seria/cykl wydawniczy:  Córka dymu i kości tom 1
Gatunek: Fantasy
Wydawnictwo: Amber
Liczba stron: 400    

Zobacz także:

20 komentarze

  1. kontunuacje to ja bez czytania chyba w piatek kupie:D bo po recenzji jeszcze bardziej mam na nia chrapke!:D Niedobra Zuzz narobiła mi smaka na książke która jest gdzieś tam w kolejnosci po recenzyjnych:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihihi :D ja też poluję na drugą część ale powoli... bo by musiała długo czekać na swoją kolej :(

      Usuń
  2. moja biblioteka kupiła drugi tom, a pierwszego nie - "dokupią kiedy indziej". facepalm ._.
    nie wiem więc, kiedy uda mi się sięgnąć po "Córkę dymu i kości", ale moja ochota na tę książkę cały czas rośnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uuuu... to faktycznie gafę strzelili :/
      To jest na prawdę świetna książka:D mam nadzieję, że szybko ją dokupią :)

      Usuń
  3. Ojej, jak ja uwielbiam tę powieść! Po prostu oczarowała mnie praktycznie wszystkim i wszystko było takie nowe, niecodzienne, magiczne i tajemnicze.. *__*

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam już dość dawno temu, ale jednak pamiętam, że troszkę się na niej zawiodłam. Pierwsza część książki była dla mnie o wiele lepsza, a poznania przedstawionej tajemnicy już nie takie spektakularne - może dlatego, że oczekiwałam czegoś kompletnie innego.
    Parę pomysłów było zdecydowanie udanych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie właśnie druga część i poznanie prawdy było zupełnym zaskoczeniem, nie spodziewałam się takiego obrotu sprawy :)

      Usuń
  5. Mam tę książkę w swoich bibliotecznych zbiorach. Teraz czeka na swoje 5 minut ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z powodu pierwszeństwa recenzenckich książek powstrzymywałam się od przeczytania jej... nie cały miesiąc :) dłużej nie dałam rady :)

      Usuń
  6. Mam w planach, choć Twoja recenzja rozwiewa wszystkie wątpliwosci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że rozwiewa je w te dobrą stronę :)
      Dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Ja też!:) Nie mogę się doczekać kiedy sięgnę po drugą część :)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Po takiej recenzji ciężko się nie skusić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że moja recenzja została pozytywnie odebrana :)
      Dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  9. Czytałam i miałam podobne odczucia ^^

    OdpowiedzUsuń
  10. Naprawdę podobała mi się ta powieść.
    Była taka inna i klimatyczna!
    Już się nie mogę doczekać drugiej!

    OdpowiedzUsuń
  11. "szczypta magii, aura tajemnicy i zakazana miłość. Wzbudza ogromne emocję, a zakończenie łapie za serce" Mnie więcej nie trzeba żeby sięgnąć po książkę.Lubię krótko i konkretnie, choć czytanie recenzji dostarczyło mi dużoprzyjemnosci

    OdpowiedzUsuń
  12. muszę to w końcu przeczytać!

    OdpowiedzUsuń